KADEM Yönetim Kurulu Başkanı Gümrükçüoğlu,
MEB’in Düzenlediği 2023’e Doğru Türk Eğitim Sistemi Bulma Konferansı’na Katıldı
8 Eylül 2018, İstanbul
Milli Eğitim Bakanlığı Bakan Ziya Selçuk ve farklı meslek gruplarından oluşan uzman kişilerin katılımıyla İstanbul’da 2023’e Doğru Türk Eğitim Sistemi Bulma Konferansı düzenledi. Türkiye’deki eğitim sisteminin konuşulduğu konferansa; KADEM Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Saliha Okur Gümrükçüoğlu, İİT Kadın Danışma Konseyi Başkanı Dr. Esra Albayrak ve ilimden sanata, hukuktan medyaya, spordan iş dünyasına, sendikalardan düşünce kuruluşlarına kadar 21 farklı alandan 100’ün üzerinde eğitim gönüllüsü katıldı.
Konferansın açılış bölümünde konuşan Millî Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, dünya üzerindeki teknolojinin gelişimi ve rekabete dikkati çekerek, “Bizim bir şey yapmanın ötesinde kıyameti koparmamız lazım eğitimde. Bunu gerçekten yapabiliriz. Çok çok farklı bir çağ geliyor. Dijitalin, biyolojik olanın birlikte olduğu bir tekillik çağı geliyor. Bizim bu çağa hazırlanmamız lazım.” dedi.
Selçuk, liderliğin izinde meseleye sahip çıkılması halinde karamsarlık ve eksikliklere rağmen Türkiye için çok güzel bir ufuk gördüğünü dile getirerek, “Türkiye’nin şimdiye kadar ortaya koyduğu birçok başarıyı eğitimle taçlandırmasının zamanı geldi” dedi.
Bakan Ziya Selçuk, sözlerini şöyle sürdürdü: “Bu toplantının adına biz ‘bulma konferansı’ dedik. Bunu asimetrik bir düşünce ya da farklı bir şey olsun diye yapmadık. Bu toplum Katip Çelebi’den beri, 1610’dan beri arıyor. Artık bulalım. Tanzimat’tan beri arıyor. Artık bulalım. Bulduğumuz şey aslında olduğumuz şey. Dolayısıyla bulmakla olmak arasındaki ilişkiyi biz kurduğumuzda zaten meselenin çok büyük bir kısmı çözülmüş olacak. Biz bulmak için buradayız ama bir taraftan da ezberi ve taklidi bırakıp tahkike geçmek için de buradayız. Yaptığımız işe bir sual sorduğumuzda, ‘yaptığımız iş daha çok taklitle mi, ezberle mi yoksa tahkikle mi ilgili?’ Bunun yanıtı ortaya konulduğunda zaten bizim fotoğrafımız da çıkmış olacak.”
“Eğitimde kıyameti koparmamız lazım”
Salonda çok farklı meslek gruplarından insanların bulunduğunu hatırlatan Selçuk, “Biz biraz araştırma için, sorgulama için, akıl için, kalp için buradayız. İyi ki buradasınız. Eğitim sadece eğitim değildir. Çünkü eğitim antropolojidir, nörobilimdir, biyolojidir, ilahiyattır, felsefedir. Bizim bir şey yapmamız lazım. Dahi, üstün zekâlı insan sayısı bizim ülkemizin nüfusu kadar olan ülkeler var dünyada. Başka bir rekabet var, başka bir anlayış, başka bir yarış, başka bir bilim ve teknoloji var. Bizim bir şey yapmanın ötesinde kıyameti koparmamız lazım eğitimde. Bunu gerçekten yapabiliriz. Çok çok farklı bir çağ geliyor. Dijitalin, biyolojik olanın birlikte olduğu bir tekillik çağı geliyor. Bizim bu çağa hazırlanmamız lazım. Sadece gelecek için değil şimdi için bir şey yapmamız lazım. Eğitim çocukları geleceğe hazırlamak değildir. Eğitim çocukları şimdiye uyandırmaktır. Eğer şimdiye uyanmazsanız gelecek tasavvurunuz olmaz. Bizim şimdiye uyanmamız lazım. Çocukları uyandırmamız lazım” dedi.
Dışarıdan propagandist şekilde çocuklara verilen, hayattan uzak, bayat müfredatların sorgulanması gerektiğini, bunlar için görevde olduklarını diye getiren Selçuk, eğitim ve zorunlu kelimesini yan yana getirenlere ‘durun’ demek için burada olduklarını vurguladı.
Bakan Selçuk konuşmasına şöyle devam etti: “Çocuğumuzu sevdiğimiz kadar çocuk kavramını da sevelim. Öğretmenlere sahip çıkalım ki çocuklar onların vesilesiyle özgür akla koşsunlar. Hepimiz deli gömleklerimizi yakalım gitsin. Cemil Meriç’in ruhu şad olsun. Biz evrensel doğayla uyumlu güçlü bir felsefeye sahip gerçekçi bir amaca sahip sağlam bir metoda sahip bir paradigmayı konuşalım ve bu bizim dünyaya hediyemiz olsun, niye olmasın ki?”
Açılış konuşmasının ardından katılımcılar farklı salonlarda akşam saatlerine kadar sürecek çalışma gruplarına ayrıldı.
KADEM Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Saliha Okur Gümrükçüoğlu yer aldığı çalışma grubunda; nasıl bir müfredata ihtiyacımız olduğu ve bu müfredatlarda öğrencilere hangi becerilerin kazandırılması gerektiği, kaliteli bir eğitim için nasıl bir okul ortamının oluşturulması gerektiği, ülkemizde bölgeler arası eğitim farklarını gidermek için alınması gereken önlemler, öğrenci seçme ve yerleştirme sınavının ve eğitim sisteminde izleme, değerlendirme, ölçme, denetim, özdenetim mekanizmalarının nasıl olması gerektiği ile eğitimimizde kültür sanat ve spor etkinliklerine nasıl yer vermeliyiz sorularına dair çözüm önerileri sundu.