“Bağlılık Aslı” Metropolde Yaşayan Kadın Üzerinden Evrensel  Bir Soruna İşaret Ediyor  

Semih Kaplanoğlu’nun” Bağlılık Üçlemesi”nin ilk filmi olan “Bağlılık Aslı”, doğum sonrası iş hayatına dönme hazırlığı içindeki Aslı’nın hayatından yola çıkarak, modern hayatın içinde var olma mücadelesi veren kadın sorunlarına dair evrensel bir bakış ortaya koyuyor. 

“Bağlılık Aslı”da bir yandan iş hayatına geri dönüşüne dair endişelerle mücadele eden, bir yandan işe döneceği için çocuğu için çareler arayan, bunu yaparken de dışarıdan gelen eleştirilere kulak tıkayan, duvar ören bir kadın görüyoruz. Aynı zamanda filmde modern hayatın açmazlarına ve toplumsal cinsiyet rollerine odaklanan yönetmen seyirciyi, soğuk, donuk ve gri bir atmosferde anne-baba-çocuk ilişkisi düzleminde olabildiğince çıplak bir gerçeklikle yüzleşmeye davet ediyor.   

Yönetmen, uzun arayışlar sonrasında çocuğuna bakıcı olarak seçtiği taşralı bakıcı ile ana karakter Aslı arasında ilk kareden itibaren büyük bir tezat ortaya koyuyor. Nitekim bu fikri film boyunca örnekler etrafında da işliyor. “Bağlılık Aslı”da çoğu zaman şehirde yaşayan kadına dair peşin hükümlü ve yanlı bir bakış ortaya konulsa da, Aslı karakterinin geçmişine yolculuk ettiğinizde bu genelleme gibi görünen önyargının da bir yerde kırıldığına en azından insani bir boyuta işaret ettiğine şahit oluyorsunuz. Yine de filmin tümüne bakınca bu fikir oldukça cılız kalıyor. 

Bağlılık Aslı filmin finalinde yıkılan en büyük önerme ise;

Aslı karakterinin ancak çocuğu ile arasına bir mesafe koyarak iş hayatına ya da çocuktan önceki hayatına dönüşünün mümkün olabileceğine dair inanç.  Oysa Aslı buna dair inançla çıktığı yolda da mutlu olmazken, evinde de kendine ait alanları birer birer kaybetmektedir. 

Bu anlamda film bize sorunlara dair bir çözüm önermesi getirmiyor. Elbette, kadınların toplumsal hayatta sahip oldukları roller konusundaki kafa karışıklığını, toplumun kadından beklentilerini ve kadının kendini gerçekleştirmesine dair kendi iç dinamikleri, duygusal ve zihinsel zeminde istekleri noktasındaki farklı bakış açılarını ortaya koyması önemli. Fakat filmde önyargıların ve kalıplaşmış algıların kadını anlamaktan daha çok öne çıkıyor olması da can sıkıcı. Tüm bunlara rağmen film, toplumdaki benzer meseleleri tartışmaya açma cesareti bakımından yine de kıymetli. Çünkü film, öğretici olduğu takdirde daha büyük önem kazanmaktadır. 

KADEM-film-onerisi-baglilik-asli

KÜNYE

Film Adı: Bağlılık Aslı

Yönetmen: Semih Kaplanoğlu

Senarist: Semih Kaplanoğlu

Oyuncular: Kübra Kip. Suat Kurt, Ece Yüksel

Müzik: Anjelika Akbar

Görüntü Yönetmeni: Andreas Sinanos

Sanat Yönetmeni: Özgür Can, Meral Aktan

Kurgu: Samih Ekşi, Naim Kanat

Türü: Dram

Yapım Yılı: 2019

baglilik-asli-film-onerisi-

Yazıyı Paylaşın!

Son Haberler

Bültenimize Abone Olun!

Bizi Takip Edin

Go to Top